MDL online logo

zoekmachine optimalisatie

Core Web Vitals

Een van de veelbesproken onderdelen van zoekmachine optimalisatie is de performance score van de Core Web Vitals. Hoe hoger de score van jouw site, hoe groter de kans dat Google jou een streepje voor geeft op de concurrentie.

Waarom is dit belangrijk?

Google gebruikt sinds juni 2021 de Core Web Vitals om een beter beeld te krijgen van de performance van een website of webshop. Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat Google jouw rankt. Deze Core Web Vitals kijkt naar een aantal factoren waaronder de LCP, FID en CLS.

De belangrijkste punten die je hieruit kunt halen is dat Google steeds meer voorkeur geeft aan sites waarvan de lay-out en snelheid gebruiksvriendelijk en optimaal zijn. Hoe fijner deze ervaring, hoe vaker Google zal kiezen om jouw site voorkeur te geven t.o.v. de concurrent. Dit zijn dan ook echte optimalisatie punten om aan te werken voor jouw site.

Wat als jouw site niet voldoet?

Lighthouse is een laboratorium test. Dit is geen echte representatieve test zoals een gemiddelde gebruiker van jouw webshop ervaart. Daarom kun je beter gebruik maken van een analyse tool zoals PageSpeed Insights. Met deze tool kun je de feedback zien van de punten waar je op moet verbeteren vanuit échte gebruikersdata.

Voor overige analyses is het zeer interessant om de Lighthouse score erbij te pakken. Dit is dus geen echte data, maar kan je wel helpen om de eerste optimalisaties te ontdekken. Dit is dus vooral bedoeld voor technische analyses. Dit kun je dit doen via de inspector modus (via Performance) om de burndown grafiek van een pagina te bekijken. Wanneer het vinkje bovenin op Core Web Vitals staat, kun je deze specifieke elementen analyseren op o.a. lay-out shifts (CLS).

Om te zien of jouw site voldoet aan deze richtlijnen kun je gebruik maken van het gratis CrUX Data Studio. Dit is de meest betrouwbare bron voor de Core Web Vitals. Er bestaan meerdere tools om deze scores bij te houden, maar deze zijn niet altijd even accuraat.

Een Hyvä Magento 2 thema

Een van de oplossingen vanuit de Magento community is het nieuwe Hyvä thema. Dit thema is volledig geoptimaliseerd volgens de laatste ontwikkelingen. In de Magento 2 Hyvä thema blog geven we een uitleg hoe wij met het Hyvä thema 90+ scores behalen met één van onze klanten Jungle Gym.

Gerelateerde artikelen

google rankings gedaald
Marketing

Google Rankings gedaald

Lees meer
Zero downtime deployments
Development

Zero downtime deployments

Lees meer
Page Builder voor Magento 2
Development

Page Builder voor Magento 2

Lees meer
Checkout optimalisatie met UX design
Design

Checkout optimalisatie met UX design

Lees meer
Jouw eigen E-commerce afdeling
Volg de laatste e-commerce trends
Continue doorgroeien met je bedrijf!
Verveelvoudig je winst

Voeg nu een ervaren e-commerce team toe aan je organisatie

Kom in gesprek en ontdek de kansen voor jouw webwinkel

Weten welke mogelijkheden er voor jouw organisatie liggen?

0229 711 370info@mdlonline.nlAchterom 102, 1621KW Hoorn
Volg ons op

© 2023 MDL Online B. V. | Privacy statement