Google Analytics is een populaire tool voor het bijhouden van statistieken en analyse. GA4 is de opvolger van Universal Analytics en introduceert nieuwe functies en verbeterde mogelijkheden om gebruikers te helpen bij het analyseren van hun website- en app-verkeer.
Google Analytics 4 (GA4) is dé nieuwe analysetool van Google dat in oktober 2020 is uitgebracht. Het is de opvolger van Universal Analytics en biedt een nieuwe manier om data te verzamelen en te analyseren. Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen actieve data meer gemeten in de ‘oude’ versie van Google Analytics, daarom is overstappen naar Google Analytics 4 van groot belang.
Gebeurtenissen in plaats van paginaweergaven
Het gegevensmodel van GA4 is anders dan dat van UA. GA4 maakt gebruik van een event gebaseerd model, terwijl UA een sessie gebaseerd model gebruikt. Dit betekent dat GA4 meer gericht is op het volgen van gebruikersgedrag over de hele customer journey, terwijl UA zich meer richt op individuele sessies. In GA4 worden events als de belangrijkste meeteenheid beschouwd, dit geeft jou als gebruiker de mogelijkheid om data beter te analyseren. Dit betekent ook dat GA4 meer flexibiliteit biedt bij het meten van specifieke acties van gebruikers, zoals het indienen van formulieren of het klikken op de add-to-cart knop.
Privacy en data
Privacy is misschien wel een van de belangrijkste onderwerpen in het landschap van online marketing. Gebruikers zijn zich bewuster van de mate waarin zij gevolgd worden door platformen zoals Google. Om de privacy van de gebruiker te respecteren heeft GA4 zichzelf ingericht met een hoge standaard. Dit kan ervoor zorgen dat er ‘gaps’ ontstaan in de data die zichtbaar is in GA4. Om hier een antwoord op te bieden heeft Google Machine Learning ingeschakeld. Dit zorgt ervoor dat deze missende data kan worden opgevuld door het modelleren én biedt jou de oplossing om te analyseren zonder de privacy van de gebruikers te schenden.
Machine learning
Google Analytics 4 maakt gebruik van Machine Learning om jou te helpen de gegevens die de webshop verzamelt te begrijpen en te interpreteren. Met Google BigQuery kunnen er verschillende rapporteren en modellen worden gemaakt die gebruik maakt van Machine Learning. Dit is een geavanceerde set-up waar enige kennis van BigQuery voor nodig is. De standaard implementatie van Machine Learning is direct in GA4 te vinden. Hierdoor kan Google adviezen uitbrengen over bijvoorbeeld welke gebruikers het meest geneigd zijn om een aankoop te doen op de webshop.
Het volgen van cookies wordt door verschillende factoren steeds moeilijker. Een van de belangrijkste redenen is de toenemende aandacht voor online privacy en de implementatie van strengere regelgeving zoals de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze regelgeving vereist dat websites de uitdrukkelijke toestemming van gebruikers verkrijgen voordat ze hun gegevens verzamelen, onder meer door het gebruik van cookies.
Over het algemeen maken deze factoren het voor bedrijven moeilijker om gebruikers te volgen via cookies, wat implicaties kan hebben voor online advertenties en website-analyses. Om de wensen van de gebruikers te respecteren én toch te kunnen analyseren heeft Google Consent Mode uitgerold.
Er zijn verschillende alternatieven voor Google Analytics 4 die je zou kunnen overwegen zoals Matomo, Piwik PRO en Simple Analytics.
Wij kunnen helpen bij het instellen Google Analytics 4 en de technische implementatie van Google Tag Manager. Daarnaast stellen wij rapporten en dashboards in om waardevolle inzichten te krijgen. Neem contact met ons op!
Kom in gesprek en ontdek de kansen voor jouw webwinkel
© 2023 MDL Online B. V. | Privacy statement