Ontdek Google Analytics 4

Google Analytics 4

Google Analytics is een populaire tool voor het bijhouden van statistieken en analyse. GA4 is de opvolger van Universal Analytics en introduceert nieuwe functies en verbeterde mogelijkheden om gebruikers te helpen bij het analyseren van hun website- en app-verkeer.

Google Analytics 4

Wat is Google Analytics 4 (GA4)?

Google Analytics 4 (GA4) is dé nieuwe analysetool van Google dat in oktober 2020 is uitgebracht. Het is de opvolger van Universal Analytics en biedt een nieuwe manier om data te verzamelen en te analyseren. Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen actieve data meer gemeten in de ‘oude’ versie van Google Analytics, daarom is overstappen naar Google Analytics 4 van groot belang.

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

Gebeurtenissen in plaats van paginaweergaven

Het gegevensmodel van GA4 is anders dan dat van UA. GA4 maakt gebruik van een event gebaseerd model, terwijl UA een sessie gebaseerd model gebruikt. Dit betekent dat GA4 meer gericht is op het volgen van gebruikersgedrag over de hele customer journey, terwijl UA zich meer richt op individuele sessies. In GA4 worden events als de belangrijkste meeteenheid beschouwd, dit geeft jou als gebruiker de mogelijkheid om data beter te analyseren. Dit betekent ook dat GA4 meer flexibiliteit biedt bij het meten van specifieke acties van gebruikers, zoals het indienen van formulieren of het klikken op de add-to-cart knop.

Privacy en data

Privacy is misschien wel een van de belangrijkste onderwerpen in het landschap van online marketing. Gebruikers zijn zich bewuster van de mate waarin zij gevolgd worden door platformen zoals Google. Om de privacy van de gebruiker te respecteren heeft GA4 zichzelf ingericht met een hoge standaard. Dit kan ervoor zorgen dat er ‘gaps’ ontstaan in de data die zichtbaar is in GA4. Om hier een antwoord op te bieden heeft Google Machine Learning ingeschakeld. Dit zorgt ervoor dat deze missende data kan worden opgevuld door het modelleren én biedt jou de oplossing om te analyseren zonder de privacy van de gebruikers te schenden.

Machine learning

Google Analytics 4 maakt gebruik van Machine Learning om jou te helpen de gegevens die de webshop verzamelt te begrijpen en te interpreteren. Met Google BigQuery kunnen er verschillende rapporteren en modellen worden gemaakt die gebruik maakt van Machine Learning. Dit is een geavanceerde set-up waar enige kennis van BigQuery voor nodig is. De standaard implementatie van Machine Learning is direct in GA4 te vinden.  Hierdoor kan Google adviezen uitbrengen over bijvoorbeeld welke gebruikers het meest geneigd zijn om een aankoop te doen op de webshop.

Het instellen van Google Analytics 4

  • Maak een Google Analytics account aan als er nog geen bestaat. Ga naar de Google Analytics en klik op “Aanmelden”.
  • Maak een GA4-property aan. Dit kan door naar de beheerdersinstellingen van uw Google Analytics account te gaan en op “Property maken” te klikken.
  • Installeer de GA4-trackingcode op uw website of webshop. De code is te vinden in de property instellingen. Kopieer de code en plak deze in de header van de website of webshop. Het is belangrijk om de code correct te plaatsen om ervoor te zorgen dat GA4 gegevens kan verzamelen.
  • Stel events in. Events zijn de kern van GA4 en stellen je in staat om specifieke acties van gebruikers te volgen, zoals het klikken op een knop of het indienen van een formulier. Het instellen van events vereist enige technische kennis, maar er zijn tal van tutorials en documentatie beschikbaar om te helpen.
  • Wacht op gegevens. Het kan enige tijd duren voordat gegevens in het GA4 account ziet. Houd er rekening mee dat GA4 minder historische gegevens kan ophalen dan de voorgaande versie van Google Analytics.

E-commerce tracking instellen in Google Analytics 4

  • Enhanced e-commerce rapportage inschakelen. Om Enhanced e-commerce rapportage in te schakelen, navigeer je naar het Google Analytics 4 property en selecteert je “Data Streams” in het linkermenu. Klik op de data stream die je wilt bewerken en klik vervolgens op “Tag instellingen”. Onder “Enhanced measurement”, schakelt “E-commerce” in. Dit zal Enhanced e-commerce rapportage inschakelen, waarmee je e-commerce events kunt volgen.
  • Stel uw productgegevens in. Om e-commerce events effectief te volgen, moeten er productgegevens worden doorgegeven aan Google Analytics 4. Dit kan door productgegevens toe te voegen aan de code van de website of door een tag manager te gebruiken. Productgegevens omvatten informatie zoals productnaam, ID, prijs en categorie. De officiële documentatie laat voorbeelden zien hoe een DataLayer kan worden opgemaakt.
  • Implementeer de tracking code. Zodra Enhanced e-commerce rapportage is ingeschakeld en productgegevens zijn ingesteld, moet de tracking code implementeren op de website. Je kan dit doen door de globale site tag (gtag.js) toe te voegen aan de code van de website of door een tag manager te gebruiken. De tracking code zal Google Analytics 4 in staat stellen gegevens te verzamelen over e-commerce events op de webshop.

Tracking en cookies

Het volgen van cookies wordt door verschillende factoren steeds moeilijker. Een van de belangrijkste redenen is de toenemende aandacht voor online privacy en de implementatie van strengere regelgeving zoals de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze regelgeving vereist dat websites de uitdrukkelijke toestemming van gebruikers verkrijgen voordat ze hun gegevens verzamelen, onder meer door het gebruik van cookies.

Over het algemeen maken deze factoren het voor bedrijven moeilijker om gebruikers te volgen via cookies, wat implicaties kan hebben voor online advertenties en website-analyses. Om de wensen van de gebruikers te respecteren én toch te kunnen analyseren heeft Google Consent Mode uitgerold.

Alternatieven Google Analytics 4

Er zijn verschillende alternatieven voor Google Analytics 4 die je zou kunnen overwegen zoals Matomo, Piwik PRO en Simple Analytics.

Google Analytics 4 implementatie uitbesteden?

Wij kunnen helpen bij het instellen Google Analytics 4 en de technische implementatie van Google Tag Manager. Daarnaast stellen wij rapporten en dashboards in om waardevolle inzichten te krijgen. Neem contact met ons op!

Gerelateerde artikelen

Zero downtime deployments
Development

Zero downtime deployments

Lees meer
Page Builder voor Magento 2
Development

Page Builder voor Magento 2

Lees meer
Checkout optimalisatie met UX design
Design

Checkout optimalisatie met UX design

Lees meer
ontwerpproces magento 2 webshops
Design

Ontwerpproces voor Magento 2 webshops

Lees meer
Jouw eigen E-commerce afdeling
Volg de laatste e-commerce trends
Continue doorgroeien met je bedrijf!
Verveelvoudig je winst

Voeg nu een ervaren e-commerce team toe aan je organisatie

Kom in gesprek en ontdek de kansen voor jouw webwinkel

Weten welke mogelijkheden er voor jouw organisatie liggen?

0229 711 370info@mdlonline.nlAchterom 102, 1621KW Hoorn
Volg ons op

© 2023 MDL Online B. V. | Privacy statement