Google Looker Studio (voorheen Data Studio) helpt bij het analyseren van data, bijvoorbeeld afkomstig van jouw website of webshop. Daarnaast is het ook mogelijk om meerdere bronnen toe te voegen zoals Google Analytics en Google Sheets. Deze bronnen hebben vaak eigen dimensies en statistieken. Door ‘statistieken’ en ‘dimensies’ met elkaar te koppelen is het mogelijk om vervolgens grafieken en tabellen te maken. Een van de eenvoudigste manieren om te beginnen is door Google Analytics te koppelen met een Data Studio Rapport. Hiervoor dien je eerst een template te kiezen, of zelf aan te maken.
De snelste manier om te beginnen is het kiezen van een standaard template. Google heeft voor het gemak een aantal gratis templates gemaakt zodat jij alleen nog maar een bron hoeft toe te voegen. Zodra een van de standaard templates niet toereikend genoeg is voor jouw doel, is het verstandig om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een dashboard. Kies dan voor: Blank Report.
Zodra het kiezen van een template is gelukt, is belangrijk om een bron toe te voegen. Zonder een bron (of data source) kan er geen grafiek of tabel gemaakt worden. In de afbeelding hieronder is een kort overzicht van de mogelijkheden binnen de Google Connectors. Standaard heeft Google 23 van deze ‘Connectors’ ingebouwd waar je direct uit kan kiezen. Daarnaast zijn er ook Partner Connectors, deze zijn gebouwd door partners van Google. Hierbij kun je denken aan een SEMrush koppeling of een partnerintegratie voor Facebook. Zo kun je verschillende grafieken maken op basis van de gewenste databronnen. Het is mogelijk om meerdere bronnen toe te voegen, mocht je dit in één grafiek of tabel willen toevoegen. Hier is wel een extra handeling voor nodig om bronnen te combineren.
Als de stappen van hierboven zijn gevolgd, is het nu tijd om aan de slag te gaan met grafieken en tabellen. Door in het menu te kiezen voor ‘Add a chart‘ kun je verschillende visuele elementen toevoegen aan het rapport. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld taart- en lijndiagrammen te maken op basis van de door jouw geselecteerde statistieken. De styling van deze grafieken en tabellen is aan te passen naar wens. Zo kun je lettertype, kleuren en decimalen aanpassen. Dit verschilt per grafiek.
Door het toevoegen van een dimensie aan het onderstaande tabel, worden alle statistieken gebaseerd op deze dimensie. In de afbeelding hieronder wordt er gekeken hoe veel ‘new users’ er op welke pagina terecht komen. In dit voorbeeld wordt er gebruik gemaakt van de dimensie: Page Title. Deze dimensies zijn volledig naar wens aan te passen op basis van jouw voorkeuren. Door het toevoegen van statistieken wordt het tabel groter. Ook is het mogelijk om deze statistieken te vergelijken met een andere periode. Hierdoor kun je analyseren hoe de statistieken ten opzichte van de andere periode is veranderd.
Wij maken voor onze klanten ook gepersonaliseerde e-commerce dashboards. Het Looker Studio dashboard hieronder geeft een overzicht van verschillende belangrijke statistieken. Zo kun je in een oogopslag zien wat het aantal gebruikers is (per week) en hoe het conversie percentage in deze weken is geweest. Ook is het mogelijk om via de linker navigatie te navigeren naar andere pagina’s die specifieker ingaan op onderdelen zoals CPC en Email verkeer. Zoals eerder beschreven is het mogelijk om al deze statistieken aan te passen zodat het werkt voor jouw website of webshop.
Wanneer je meerdere bronnen wil gebruiken is het verstandig om gebruik te maken van ‘blend data‘. Dit geeft jou de mogelijkheid om meerdere bronnen en statistieken met elkaar te combineren om deze vervolgens te tonen in één overzicht. Het belangrijkste is dat je dezelfde statistieken gebruikt die allebei voorkomen in dezelfde bron. Hierdoor kun je bijvoorbeeld Google Search Console en Google Ads statistieken met elkaar vergelijken en analyseren.
Kom in gesprek en ontdek de kansen voor jouw webwinkel
© 2023 MDL Online B. V. | Privacy statement